top of page

צונאמי של קשישים? ההיפך הגמור. אנו בדרך למהפכה הצרכנית המרתקת בהיסטוריה. אל תפספסו.

Updated: Nov 27, 2018

התפיסה המקובלת מסתכלת על מגמת הזדקנות האוכלוסייה, במונחים של התמודדות עם בשורות רעות, והיערכות ליום הדין.

התפיסה הזו לוקה בכשל לוגי בסיסי וידוע: ניסיון להבין מציאות חדשה, דרך משקפיים של המציאות הישנה.


מי שינסה להבין את המחר באמצעות המושגים והשפה של האתמול – יבין מאוחר מדי את הבשורות הטובות שאנו עומדים לחוות בשנים הבאות. אנו עדים להתפתחותה של מהפכה צרכנית חדשה מסוגה בהיסטוריה, שהשחקנים הראשיים בה הינם המבוגרים החדשים: אנשים חזקים, בעלי ניסיון, יכולות כלכליות, זמן, פנאי ורצון ל'אכול את העולם'.

אלו דמויות שונות מאד, מהדימוי של הזקן אליו התרגלנו: הקשיש, הנתמך, הסיעודי, המהווה עול על החברה והסביבה, ואשר הטיפול בו הוא מעולם המושגים של ארגוני תמיכה ורשויות רווחה

כמה עובדות שכדאי לדעת:

בתחילת שנת 2017 מנתה האוכלוסייה בישראל כ- 8.6 מיליון נפש. אוכלוסיית הזקנים מונה כ-900 אלף נפש ומהווים כ- 10%+ מן האוכלוסייה (לעומת 4% בקום המדינה).

באחד מתוך כל ארבעה משקי בית בישראל חי אדם שגילו 65 ויותר.

לפי תחזיות האוכלוסייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צפוי מספרם של הזקנים להגיע ל-1.66 מיליון נפש בשנת 2035, שיהוו 14% מהאוכלוסייה.

משמעות הדבר, שאוכלוסיית הזקנים תגדל ב-84% תוך 21 שנה, וקצב הגידול שלה יהיה מהיר פי 3.2 מזה של האוכלוסייה הכללית בתקופה זו.

מה משמעות נתונים אלו וכיצד הם ישפיעו על חיינו?

הלמידה מהניסיון בעולם המערבי, מראה כי קיימים שני תרחישים אפשריים:

תרחיש אחד, מבוטא יפה במטאפורה הידועה: "אירופה הופכת לבית אבות אחד גדול'. ישנם מקומות דוגמת ארצות אירופה, אשר מתאפיינות באחוז ילודה נמוך מאד, לעומת הגידול באוכלוסיית המבוגרים, חוסר איזון זה יוצר מצב בו הכוחות הכלכליים היצרניים הולכים ופוחתים, ואין בכוחם בכדי לתת מענה לאוכלוסייה הבוגרת, אשר הופכת לנטל מכביד, במקום לתרום ולהניע את המערכת הכלכלית.

התרחיש השני, הינו אופטימי והוא בא לידי ביטוי במדינות דוגמת מדינת ישראל, המתאפיינת באחוז ילודה גבוה, באופן שהכוחות המבוגרים – הצרכניים, מפרים ונהנים מהכוחות הצעירים היצרניים, וגלגלי הכלכלה הולכים גדלים ומתפתחים.

מי שישכיל ללמוד כיצד לשלב את הסקטור המבוגר במעגלי הצרכנות, יזכה בקופה כולה.

גישה זו מתמקדת בחדשנות, ביצירה ובהתאמה של מוצרים בהתאם לצרכיהם הייחודיים של צרכני סקטור זה.

דוגמא טובה לסקטור שיוכל למנף וליהנות מהמהפכה הצרכנית של הגיל המבוגר, הינו סקטור התיירות.

לדברי מיכאל הודין, יו"ר GCOA (הקואליציה העולמית לאוכלוסיות מזדקנות): "תחומי הפנאי והנסיעות הם תחומי העניין הגדולים ביותר של בני ה-55 ומעלה".

בתוכנית CNN Business Traveller הגדירו את הזדקנות גיל המטיילים כאחד האתגרים הגדולים ביותר לחברות התעופה בימינו, אשר עמלות על הנגשת השירותים לאוכלוסייה הוותיקה.

דוגמא נוספת, הינה חברת הסטארטאפ הישראליתIntuition Robotics , אשר גייסה לאחרונה 14 מיליון דולר לביצוע מחקר באמצעות מכון המחקר של חברת טיוטה, לפיתוח רובוט שישמש 'עוזר אישי לסבא ולסבתא'.


מי שינסה להבין את המחר באמצעות המושגים והשפה של האתמול – יבין מאוחר מדי את הבשורות הטובות אשר אנו עומדים לחוות בשנים הבאות. אנו עדים להתפתחותה של מהפכה צרכנית חדשה מסוגה בהיסטוריה, אשר השחקנים הראשיים בה הינם המבוגרים החדשים: אנשים חזקים, בעלי ניסיון, יכולות כלכליות, זמן, פנאי ורצון ל'אכול את העולם'.

המהפכה הצרכנית של הגיל המבוגר כבר כאן. היא מרתקת. אל תפספסו.


נכתב ע"י

דוד כאהן ודותן שמחוביץ Senior Market,

מומחים בתחום הגיל המבוגר והמהפכה הצרכנית.

120 views0 comments
bottom of page