top of page

קווים לדמותם של הצרכנים המבוגרים

Updated: Oct 24, 2018

כלכלת אריכות החיים נחשבת כיום בעולם לכלכלה השלישית בגודלה אחרי הכלכלה של ארה"ב וסין. והיא מביא עמה את אחת המהפכות הכלכליות הגדולות ביותר של בעידן הנוכחי, המהפכה הצרכנית של הקהלים המבוגרים.

חוקרים רבים מעדכנים את המודלים של המחקר וההבנה כלפי הקהלים המבוגרים. בעוד שבעבר הלא רחוק התפיסה השלטת הייתה כי מגיל היציאה לפנסיה ועד סיום החיים אדם נמצא בקטגורית גיל אחת שאפילו קבלה שם (הגיל השלישי) כיום כבר ברור כי הדבר אינו נכון וכי יש צורך להגדיר מחדש את פילוח הקהלים המבוגרים לקבוצות ולתתי קבוצות בעלי יכולות כלכליות, רצונות וצרכים משתנים. ובעיקר בעלי התנהגות צרכנית חדשה.


ההבנה כי מדובר בקהל צרכני חכם וטכנולוגי יותר, שבניגוד לצעירים לא נולד למהפכה הטכנולוגית של המחשבים, האינטרנט, הסמרטפונים והסייבר אלה גדל אתה, ראה אותה מתפתח ולרוב אף היה שותף פעיל בעיצובה. קהל צרכני דעתני יותר, בעל עצמאות כלכלית גדולה מאשר הייתה לקודמיו עם תפיסת נאמנות חדשה כלפי מוצרים ומותגים.

אין ספק כי כיום הקהלים המבוגרים דומים יותר לאוכלוסייה הכללית ברצונות שלהם. הם כבר לא רוצים שיתייגו אותם, הם רוצים להתלבש כמו כולם, לבלות , לא מפחדים לעסוק בספורט אתגרי, לרכוש רכבים חדשים, לטייל בעולם למקומות אקזוטיים ולבלות במסעדות ובתי קפה נחשבים. הטרנדים של הקעקועים לבני 60 פלוס כבר מזמן לא נראה מוזר לאף אחד, הרצון לראות פרזנטוריות מבוגרות כמודל לחיקוי או שידברו איתם בגובה העיניים ויפנו אליהם ישירות רק מחזק את ההבנה כי הקהלים המבוגרים של היום הם כבר לא מה שהכרנו.


מסקרים שפורסמו לאחרונה שהמרכזי שבהם "פני החברה בישראל" של הלמ"ס ניתן ללמוד כי המבוגרים בישראל מאוד שבעי רצון מחייהם, ממצבם הכלכלי ורובם הגדול גומרים את החודש בכבוד, הנתונים טובים בהרבה בהשוואה לדור הצעיר מהם כיום ובעיקר מאלו אשר הוגדרו קהלים מבוגרים רק לפני 10 שנים.


למעלה מ-1.3 מיליון מבוגרים מעל גיל 60 חיים כיום בישראל וזו עליה של פי 1.5 מהגידול הכללי בסך האוכלוסייה בעשור האחרון. (בתוך 20 שנה יחיו בישראל מעל 3 מיליון אזרחים מבוגרים). 86% מהם מדווחים על שביעות רצון מהחיים, מעל 65% דיווחו כי הם מרוצים ממצב הכלכלי (מול 56% בלבד בקרב בני ה 20-54 שמרוצים ממצב הכלכלי). 69% דיווחו כי הם מצליחים לכסות את ההוצאות שלהם ו ל 70% יש לפחות דירה או נכס אחד בבעלותו.


30.9% מבני 67-74 עדין נמצאים במעגל העבודה כאשר ישראל מובילה בתחום זה את מדינות ה OECD שם הנתון הרשמי עומד על 14% בלבד אשר עובדים אחרי גיל הפרישה.

בשנת 2015 נהגו בכבישי ישראל 439,300 נהגים מעל גיל 65 ומתוכם כ 40% היו בני 75 ומעלה (עליה חדה במספר הנהגים בעלי רכב בגיל המבוגר) כ – 950 אלף בני 65 ומעלה יצאו לחו"ל לטיולים או עובדה באותה שנה .


בקרב הקהלים המבוגרים רואים בשנים האחרונות עליה חדה בשימוש בטכנולוגיות ופלטפורמות חדשות כאשר ל 80.1% מהם יש סמרטפונים מעל 65% מהם משתמשים באופן קבוע במחשב ו 59% מהם משתמשים באינטרנט (בעיקר לחיפוש מידע, שמירת קשר עם משפחה וחברים, פעילות במדיות חברתיות, לימודים והעשרה ולתשלום חשבונות).


נכון, בארץ עדין ישנם פערים בתוך האוכלוסייה של הקהלים המבוגרים, אבל השאלה הגדולה שעומדת כיום בפתחנו היא האם אנחנו באמת מכירים את הצרכנים המבוגרים החדשים ? האם אנחנו נערכים למצב שבשנים הקרובות הם יהפכו גם בארץ למעצמה הכלכלית הגדולה והחזקה ביותר, כח צרכני שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו עוד.





261 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page